Een terugblik op 2021, en inspiratie voor 2022
Hoe ik komend jaar niet alleen ga doneren, maar ook nog zelf iets ga verdienen

Ze vliegen je om de oren: de terugblikken op 2021, en de voornemens voor 2022. Niks voor mij, dacht ik, om zoiets te schrijven. Tot gisteren dan, toen ik eens rustig bekeek wat 2021 me allemaal bracht. Veel dingen gingen goed, boven verwachting zelfs. Maar ook veel dingen gingen niet zo goed. In dit bericht zet ik de dingen op een rij, en plaats ik wat stippen op de horizon; als kompas voor een inspirerend 2022!


Wat goed ging

Gevoelsmatig was 2021 niet zo’n bijzonder jaar. Er gebeurden wel wat mooie dingen, maar een goed beeld van mijn verrichtingen had ik eigenlijk niet. Tot ik gisteren ineens bedacht waar ik een jaar geleden nog stond. Ik realiseerde me dat ik toen nog niet eens een webshop had. En nu, een jaar later, heb ik inmiddels 2000 euro aan goede doelen gedoneerd. Er gebeurde dus meer dan ik eigenlijk dacht. Wat ging er goed?

Lancering webshop

Zoals sommigen weten, overleed mijn vader in 2019. Zijn overlijden maakte veel bij me los. Zoveel zelfs, dat ik op zeker moment niet eens meer wist hoe mijn toekomst eruit moest gaan zien. Ik zat muurvast. Wel had ik drie sterke wensen:

  • Ik wilde de rest van mijn leven vooral mijn passie gaan volgen
  • Ik wilde onze kinderen laten zien dat een hobby ook werk kan zijn
  • Ik wilde een zinvolle bijdrage leveren aan het milieu of de maatschappij

Op aanraden van Michelle, mijn vrouw, besloot ik een creatieve uitlaatklep te zoeken – al was het alleen maar om weer eens in beweging te komen.

Ga nou gewoon weer eens een beetje freewheelen. Zoals je vroeger altijd deed. Mooie dingen maken. Hobbyen. Energie en inspiratie opdoen. Aan de slag om jezélf een plezier te doen. Níet om anderen een plezier te doen. Of om geld te verdienen. Gewoon, een beetje aanklooien. Voor de lol. De rest volgt vanzelf.

– Michelle –

Dus plukte ik een foto van het internet, om er in Photoshop een digitaal schilderij van te maken. De reacties waren overweldigend. En naarmate ik meer schilderijen ging maken, vroegen mensen of ze die ook konden bestellen. Dat kon natuurlijk wel, maar het leek me wat lastig, vanwege auteursrecht, portretrecht, enzovoort.

In 2020 kwam daarin gelukkig verandering, toen ik sportfotografen George Deswijzen (Deswijzen – Media & Events) en Huub Keulers (Huub Keulers – Media Services) leerde kennen. Het idee ontstond om samen creatief werk te maken, de opbrengst te delen, en een flink deel aan goede doelen te schenken. We kozen voor het Hersenstrijd Fonds en Fonds Gehandicaptensport. Maar, dan moest er natuurlijk wel een webshop komen.

Ik ging aan de slag, en op 5 maart 2021, niet geheel toevallig de verjaardag van pap, ging de webshop live. De eerste mijlpaal was een feit!

Wanddecoratie (foto schilderij in lijst) van Anna van der Breggen; wielrenster van Boels-Dolmans Cycling Team wint in 2020 voor de zesde keer op rij de Waalse Pijl

Publicatie in boek

Een van de fotografen die ik leerde kennen, was dus Huub Keulers. Niet alleen is Huub fotograaf, hij organiseert ook fotografieworkshops en schrijft boeken over fotografie. Op het moment dat we elkaar ontmoetten, was hij bezig met het boek ‘Visie op fotografie‘. Een prachtige serie interviews met bekende, professionele fotografen, over het leven achter de schermen.

Begin 2021 belde Huub me op. Wat ik ervan zou vinden om met mijn werk in zijn boek te verschijnen. Pardon, hoorde ik dat goed? Maar Huub meende het, en was serieus: of ik een stukje over mezelf en mijn werk wilde schrijven, en wat afbeeldingen kon opsturen, zodat hij dat als hoofdstuk in zijn boek kon opnemen. Ik kon het niet geloven.

Een paar maanden later, op 30 maart 2021, was het toch zover: het boek lag in de bus. Precies twee jaar nadat pap was overleden. Alsof het zo heeft moeten zijn. Ik sloeg het boek open, en jaar hoor, daar stond ik dan, samen met professionele fotografen zoals Peter van Egmond (Formule 1 fotograaf) en Ilvy Njiokiktjien (winnares Zilveren Camera). Ik schonk mezelf een glas Drambuie in, keek naar de foto van pap, en zei: proost kerel!

Het boek ‘Visie op fotografie’ met foto’s van mijn werk

Samenwerking met Peter van Egmond

Hoe meer creatief werk ik maakte, hoe vaker ik de vraag kreeg of ik ook een werk van Max Verstappen kon maken. Op zich geen probleem natuurlijk, maar dan moest ik wel eerst uitzoeken hoe het precies zit met auteursrecht (de fotograaf) en portretrecht (de geportretteerde). Een paar boeiende gesprekken met expert Charlotte Meindersma (Charlotte’s Law) leerde me al snel wat niet mag, maar vooral ook wat wél mag – en minstens zo belangrijk: onder welke voorwaarden.

Duidelijk was in ieder geval dat ik het mezelf een stuk makkelijker zou maken door met een Formule 1 fotograaf te gaan samenwerken. Na een paar vergeefse pogingen om zelf contact te leggen, besloot Huub Keulers eens een balletje bij Peter van Egmond op te gooien. En niet zonder succes. Op 20 maart 2021 stuurde Huub me een bericht met het telefoonnummer van Peter. Ik belde, en een dag later zat ik in Veenendaal een kop koffie te drinken met dé F1 fotograaf van Nederland. Hoe snel kan het gaan.

Peter en ik hadden direct een klik, en hij was erg enthousiast over mijn werk en ideeën rondom samenwerking. Een paar dagen later stuurde hij me een paar schitterende foto’s, die ik meteen al mocht gebruiken. Ik kon het nauwelijks geloven. Wat een stap vooruit!

Peter van Egmond, f1 fotograaf van team Red Bull Racing en coureur Max Verstappen

Donatie van 75 euro voor het Hersenstrijd Fonds

De eerste plaat die ik in samenwerking met een professioneel fotograaf maakte, was er een van Anna van der Breggen. De referentiefoto was van George Deswijzen. George is een alleskunner: hij fotografeert, maakt videoreportages, schrijft teksten, en organiseert evenementen. Als gevolg hiervan heeft hij ook een ontzettend groot netwerk.

Dat bleek wel toen hij op sociale media een paar berichten publiceerde over mijn werk van Anna van der Breggen; binnen een paar weken had ik al een paar platen verkocht. Zo kon het gebeuren dat ik op 11 juni 2021 mijn eerste donatie overmaakte: 75 euro naar de rekening van het Hersenstrijd Fonds, een ambitieus project van de IC specialisten Marcel Aries en Ruud Segers (Maastricht UMC+). Ik had het gevoel een kleine, maar belangrijke bijdrage te leveren aan de gezondheid van veel mensen. Mooi!

De schilderijen van Matjoo! brengen topsport prachtig in beeld. Ook patiënten op de intensive care bedrijven ‘topsport’. Het voelt heel goed om juist door kunstenaars en topsporters gesteund te worden. Jouw bijdrage en steun is van harte welkom.

– Marcel Aries en Ruud Segers, initiatiefnemers HersenStrijd Fonds –
goede doelen hersenstrijd fonds donatie cheque

Donatie van 400 euro voor Cas Jansen

Het was bijna zomervakantie, toen mijn oog viel op een bericht van Danny van der Torre (Facebookgroep Max Verstappen Picture). Hij schreef over Cas Jansen, een jongen van 12 jaar, bij wie meerdere hersentumoren en tumoren in de rug waren geconstateerd. Cas had één grote wens: aanwezig zijn bij de Formule 1 race op Zandvoort.

castothemax

Dat kon ik natuurlijk niet voor hem regelen. Wat ik wel kon doen, was een doneeractie organiseren. Na overleg met fotograaf Peter van Egmond, en Yvette Jansen, een tante van Cas, besloot ik – voor een zeer scherpe prijs – posters van Max Verstappen te gaan verkopen en de winst volledig aan Cas te doneren; met dat geld zou Cas samen met zijn vader, broertje en zusje nog wat andere leuke activiteiten in de zomer kunnen doen.

Uiteindelijk leverde de actie 400 euro op, die ik op 3 september 2021 kon overmaken. Het geld droeg onder meer bij aan een nieuwe driewielfiets voor Cas, zodat hij weer zelf naar school kan fietsen. Ook hangt er een mooie dibond plaat van Max Verstappen in de kamer van Cas. Kleine moeite, groot plezier!

Het geld van de donatie heeft ons erg geholpen dingen makkelijker te maken. Ik heb nu wat spaargeld kunnen investeren in een driewiefiets met ondersteuning voor Cas, zodat hij wat meer vrijheid krijgt.

– Gerard Janssen, vader van Cas –
goede doelen cas janssen donatie cheque

Donatie van 1525 euro voor het Hersenstrijd Fonds

Naar aanleiding van mijn eerste donatie aan het Hersenstrijd Fonds, kwam ik in contact met een van de initiatiefnemers, Ruud Segers. Hij vertelde me over de sponsoractie van voormalig profwielrenner Stig Broeckx van Lotto-Soudal. Ruud vroeg of ik voor de actie een digitaal schilderij wilde maken, waarvan de opbrengst gedoneerd zou worden aan Hersenstrijd. Ik voelde me vereerd. Stig was namelijk niet zomaar iemand.

In 2016 raakte Stig tijdens een wedstrijd betrokken bij een valpartij. Hij raakte in coma, en had ernstig hersenletsel. Na ruim een half jaar, toen niemand er meer in geloofde, werd Stig wakker. Artsen voorspelden dat hij als een plant zou moeten leven. Maar dan kenden zij Stig nog niet. Stig is namelijk hét voorbeeld van positiviteit en doorzettingsvermogen.

stig broeckx documentaire de stig
Stig leert tijdens zijn revalidatie weer lopen

Tijdens een intensief revalidatietraject leerde Stig weer bewegen, praten, en lopen. Hij liet iedereen versteld staan. Op zeker moment leerde hij zelfs weer fietsen. En toen dat lukte, kondigde Stig aan een sponsoractie op te zetten: hij zou tijdens de Hel van de Kempen 30 kilometer gaan fietsen, en het geld dat hij verzamelde doneren aan het Hersenstrijd Fonds. En ik mocht voor deze actie dus een schilderij maken.

Op 27 augustus 2021 vond een persevenement plaats in het Shimano Experience Center in Valkenburg. Er waren journalisten en fotografen van kranten en tijdschriften aanwezig, en zelfs camerateams van omroeporganisaties. Tijdens het evenement zou mijn schilderij worden onthuld. Wat was ik zenuwachtig.

stig broeckx hel van de kempen persevenement canvas

Wat ik nooit had durven dromen, gebeurde die middag: nog voordat het officiële gedeelte van het programma afgelopen was, kocht Rob Damoiseaux, General Manager van het Shimano Experience Center, een plaat. Een half uur later kochten ook Wiel Sweelssen en Jules Smeets een exemplaar, en een dag later sloot Stefan Blondé de rij. Ik moest mezelf in de arm knijpen om het te geloven. Er verscheen een artikel in de krant, en uiteindelijk kon ik 1525 euro doneren. Stiekem was ik best wel een beetje trots op mezelf!

Stig zelf overigens, liet er natuurlijk ook geen gras over groeien. Op 11 september 2021 fietste hij de 30 kilometer, wat uiteindelijk 30.000 euro opleverde voor het Hersenstrijd Fonds. Van dit geld wordt een bewakingsmonitor gekocht, zodat mensen met ernstig hersenletsel op de IC betere kansen op herstel hebben. Stig, je bent een topper!

goede doelen hersenstrijd fonds donatie cheque

Eerste commerciële opdracht Lazer Sport

Begin 2021 kreeg ik bericht van Mike Smink, Commercieel Directeur van Lazer Sport, een dochter van Shimano. De vraag was of ik, ter decoratie van het nieuwe pand, een mooie plaat van profwielrenner Wout van Aert kon maken. Mike was geïnspireerd door de prints die ik eens stuurde naar Rogier Riemersma en Sander Kruis (Team Jumbo-Visma).

Met dank aan Dave Kremer (Blueprint Visuals) kon ik een mooi voorstel doen voor een grootformaat print op acrylglas. Maar helaas: de keuze viel op een andere kunstenaar. Toch besloot ik, al was het maar voor mijn eigen plezier, een concept te maken voor een print op canvasdoek, afgewerkt met een mooie, zwart houten baklijst (referentiefoto door Cor Vos). Ik plaatste het resultaat op sociale media, om eens te kijken wat mensen ervan vonden. Wat denk je? Mike reageerde: of ik alsnog een prijsvoorstel wilde maken. Las ik dat goed? Ja, het stond er echt.

Het resultaat is prachtig Marc Bijl!
Je moet me toch maar een aanbieding sturen.

– Mike Smink, Commercieel Directeur Lazer Sport –

Ik deed wat voorstellen, en Mike besloot een canvasdoek te kopen, formaat 120x80cm, afgewerkt in een baklijst. Inmiddels is de plaat bezorgd, en hangt hij op de kamer van de Algemeen Directeur. Binnenkort sturen ze een foto, ik ben heel erg benieuwd!

wout van aert kunstwerk fotoschilderij canvasdoek baklijst
Een schilderij van Wout van Aert voor Lazer Sport in België

Wat niet zo goed ging

Als je dit zo leest, zou je denken dat 2021 één grote serie van mooie momenten was. Maar dat is natuurlijk niet zo. Er waren ook minder mooie momenten. Dingen die niet goed gingen, zowel privé, als zakelijk. Waar ik van kan leren. Wat ging er niet goed?

Onrustig privéleven

Mijn privéleven is al een tijdje vrij rommelig. Het is net alsof ik in een nieuwe fase ben beland. Zo komen er de laatste tijd veel mensen in mijn omgeving te overlijden. Eerder al mijn vader en de vader van Michelle. Daarna een samenwerkingspartner, een oom van Michelle, en een collega van Michelle. In 2021 kwamen daar mijn zwager en een tante van Michelle bij. Net als nog enkele mensen die we kennen via vrienden en bekenden. Heel bizar. Alsof ik ineens een generatie aan het opschuiven ben. Ik moet er echt aan wennen.

Verder was er natuurlijk corona. Eerst leek het nog ver weg. Maar toen de scholen dicht gingen, veranderde dat. Ineens waren de kinderen thuis, en had ik nauwelijks nog tijd om te werken. Begin dit jaar kreeg Michelle corona. Opnieuw waren we met z’n allen thuis, en moesten we improviseren. De rest van het jaar konden de kinderen bij elke verkoudheid ook thuisblijven, en aan het eind van het jaar moest de hele klas van Toby in quarantaine. Afgelopen maand kregen onze kinderen en ikzelf corona. Opnieuw thuis met z’n allen. En toen dat voorbij was, gingen de scholen plots weer dicht. Ik vond het erg onrustig.

Selma en Toby thuis aan het werk toen ze beide corona hadden

Weinig ritme en discipline

Als gevolg van alle ongeplande gebeurtenissen, vond ik het lastig een lekker ritme te vinden. Ritme in het leven, ritme in het sporten, en ritme in het werken. Het leek wel alsof geen enkele week verliep zoals van tevoren gepland. Erg frustrerend vaak.

Dit betekende dat er van veel goede voornemens weinig terecht kwam. Zo zou ik elke week een blogbericht schrijven, om mensen een kijkje achter de schermen te geven. En dat zou ik dan delen via sociale media, en een nieuwsbrief. In de praktijk liep ik uiteindelijk alleen maar achter de feiten aan; ik maakte een zogenaamde ‘contentkalender’ maar ik kan nou niet echt zeggen dat mijn blog erg actueel was afgelopen jaar. Mooi flut, zou mijn vader gezegd hebben.

Belemmerd door perfectionisme en onzekerheid

Daar waar in 2019 en 2020 mijn eerste schilderijen het resultaat waren van een stevige dosis onbevangenheid, daar waren in 2021 mijn schilderijen een uiting van perfectionisme en onzekerheid. Eerlijk is eerlijk: voor mijn doen is het al heel wat dat ik met mijn werk op het podium sta. Dat is me de afgelopen tien jaar eigenlijk nog nooit eerder gelukt. Maar nu ik er eenmaal sta, merk ik dat ik het allemaal misschien wel iets té goed wil doen.

Perfection is not attainable.
But if we chase perfection we can catch excellence.

– Vince Lombardi, American Football Coach –

Zelden ben ik tevreden over mijn werk: ondanks dat anderen vaak enthousiast reageren, vraag ik mezelf toch atlijd weer af of het niet toch een tikkeltje beter of mooier kan. Ik ben eeuwig op zoek naar het perfecte resultaat. Dat natuurlijk niet bestaat. Creatief werk is immers een kwestie van smaak. Er zijn altijd mensen die iets mooi vinden, of juist niet. Toch heeft mijn hang naar perfectie er in 2021 voor gezorgd dat ik beduidend minder werk maakte dan ik voor ogen had. Echt zonde.

writers block
Het resultaat van mijn perfectionisme en onzekerheid

Ik voel me daardoor ook schuldig. Vooral richting de professionele fotografen met wie ik samenwerk. Zij stellen immers hun foto’s gratis beschikbaar, zodat ik er iets moois van kan maken. De bedoeling is dat we de opbrengst delen, en een flink deel aan goede doelen schenken. Maar ja, als ik weinig maak, valt er weinig te delen en te schenken. Jammer, en ongemakkelijk ook.

Verkeerde aanpak zoekmachine optimalisatie

Als webdesigner ben ik me bewust van het belang van zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization, of kortweg SEO): je website zodanig bouwen, inrichten en vullen, dat potentiële klanten de site makkelijk kunnen vinden. En eigenlijk weet ik ook vrij goed hoe dat moet, met een paar basisregels kom je al een heel eind.

Waarin ik tekort schoot was het bedenken van termen (zoekwoorden, ofwel key words) die mensen in Google invoeren om iets te vinden. Zo dacht ik dat mensen bijvoorbeeld zouden zoeken op ‘schilderij anna van der breggen’. Al vrij snel had ik voor die termen dan ook de eerste positie in Google bereikt. Niet slecht. Maar wat bleek – toen ik een tool ging gebruiken om te zien waar mensen daadwérkelijk op zoeken: op deze termen wordt nul keer per maand gezocht. Nul keer. Dus heb je daar ook werkelijk helemaal niets aan. Bugger.

Verkeerd product- en materiaalaanbod

Tijdens mijn ontdekkingsreis op het gebied van zoekmachine optimalisatie, ontdekte ik ook dat mensen helemaal niet zoveel zoeken op schilderijen van sporters. Op een of andere manier zijn sporters aan de muur helemaal niet zo interessant. Mensen zoeken veel eerder op schilderijen van olifanten, leeuwen en tijgers. Dus het lijkt erop dat ik wat meer variatie in onderwerpen moet aanbrengen. Niet over nagedacht.

Verder had ik in het begin alle mogelijke materialen in mijn webshop staan. Van dibond tot acrylglas, en van fotoprint tot aluminium. Toen ik echter een van mijn platen op dibond aan de muur zag, schrok ik me ongeluk: de koper had klauwen vol geld betaald, en een product gekregen dat er niet uitzag. Hoe was dat mogelijk? Ik realiseerde me dat mijn werk, voornamelijk schilderijen met een waterverf uitstraling, vooral tot hun recht komen op fine art papier en canvasdoek (afgewerkt met een baklijst). Alle overige materialen doen het werk eigenlijk tekort. Gewoon stom dus.

Canvasdoek in baklijst, een prachtig materiaal voor mijn creatieve werk

Verkeerde prijsstelling of doelgroep

Toen ik de webshop aan het bouwen was, moest ik natuurlijk bepalen welke prijzen ik ging hanteren. Tja, hoe doe je dat nou? Ik besloot de kostprijs van het materiaal en de verzending te hanteren, en dat met een bepaalde factor te vermenigvuldigen. Je moet toch ergens mee beginnen.

Nu, een klein jaar later, weet ik dat de prijs veel te hoog is voor de gemiddelde sportfan. Eigenlijk kochten sportfans/supporters niet of nauwelijks iets; ik kan de verkopen op twee handen tellen. De mensen uit deze doelgroep komen pas echt in actie, wanneer ze een goedkope poster kunnen kopen, en dan liefst ook nog weten dat de volledige opbrengst naar een goed doel gaat.

Daarentegen lijkt de prijs juist veel te laag voor commerciële partijen. Zo verkocht ik twee werken aan bedrijven voor flinke bedragen. En toen nog vertelden mensen mij dat ik hoger had kunnen inzetten. Tja, wie ben ik.

Producten voor commerciële partijen, zoals muurdecoratie in wachtruimten

Nog wat andere aandachtspunten

Een van de dingen die ik afgelopen jaar ook nog niet goed voor elkaar had is de juridische administratie. In principe weet ik inmiddels prima wat wel en niet mag, en onder welke voorwaarden. Alleen heb ik dat nog niet in de praktijk gebracht. Want, dat kost tijd tijd. Maar het belemmert me nu wel om mooie portretten van sporters te maken. Een gemiste kans dus, voor open doel.

Een ander aandachtspunt vormen de regels die ik hanteer bij mijn maandelijkse winactie (waarvoor je jezelf natuurlijk altijd kun aanmelden). Elke maand geeft ik een fine art print naar keuze weg, formaat 90x60cm, gratis, inclusief verzending. Een mooi kans, dacht ik zo, voor fans om een mooie plaat van hun sportidool te winnen. In de praktijk blijkt echter dat de winnaars zelden hun prijs claimen. Ze winnen een mooie plaat, maar reageren niet op mijn berichten daarover op mijn blog, sociale media en nieuwsbrief. Je vraagt je bijna af waarom ze zich hebben aangemeld; vooral ook omdat het de kansen van anderen, die ook graag iets willen winnen, flink verkleint. Dat moet anders.

max verstappen review helma kolgen
Maandelijks te winnen: fine art print naar keuze, formaat 90x60cm

Tot slot, en misschien wel boven alles: ik ben niet of nauwelijks zichtbaar. Zelfs de buren weten niet eens wat ik doe. Als je niet laat zien wie je bent, en wat je doet, weten mensen je ook nooit te vinden. Dan gaan ze naar de concurrent. Da’s niet best.

Wat ik anders ga doen

Het voordeel van fouten maken, is dat je ervan kunt leren. En dus dat je dingen beter kunt gaan doen. Hoe mooi kan het zijn. Een beknopte opsomming van de dingen die ik in 2022 anders ga doen; mijn goede voornemens voor het nieuwe jaar, zeg maar.

Rust, reinheid en regelmaat vinden

Wat voor een baby geldt, blijkt voor mij nog net zo goed van toepassing: rust, reinheid en regelmaat. Door de hectiek van het afgelopen jaar, ben ik meer dan ooit gaan beseffen hoe belangrijk het is om voldoende te rusten (op tijd naar bed te gaan), mezelf goed te verzorgen (gezond te eten en veel te bewegen), en regelmatig te werken (vaste dingen op vaste dagen/tijden te doen, en mezelf niet te laten afleiden door e-mail, whatsapp, of andere berichten).

» In 2022 worden rust, reinheid en regelmaat de basis voor al het andere.

Mijn fiets, waarop ik in 2022 weer regelmatig ga plaatsnemen

Onbevangen te werk gaan

Op mijn schoolrapporten stond het al, en ook in functioneringsgesprekken kwam het altijd aan de orde: Marc kan veel meer dan hij zelf denkt, hij mag best wat meer vertrouwen hebben. Mijn eeuwige perfectionisme en onzekerheid zit me dus al langer dan vandaag in de weg, en het wordt tijd daar eens korte metten mee te maken.

» In 2022 ga ik onbevangen te werk, zonder zorgen over de mening van anderen.

Mijn eerste digitale schilderij, toen ik nog onbevangen te werk ging

Zoekmachine optimalisatie verbeteren

Het is allemaal leuk en aardig om zelf te bedenken wat een potentiële klant in Google intikt om een bepaald product te vinden; maar daar heb je niks aan als dat niet strookt met wat die persoon daadwerkelijk in Google intikt. Meten is weten, en daarvoor bestaan handige hulpmiddelen. Het is dom om die niet te gebruiken.

» In 2022 ga ik mijn site vindbaar maken voor zoekwoorden die er echt toe doen.

Product- en materiaalaanbod aanpassen

Tot nu toe maakte ik vooral werk van sporters. Wellicht omdat ik een soort verplichting voel naar de sportfotografen met wie ik samenwerk. Maar als dat niet het soort werk is dat klanten willen kopen, heb ik daar natuurlijk weinig aan. Verder bood ik allerlei soorten materiaal aan. In de praktijk blijkt echter dat mijn werk op lang niet al het materiaal tot zijn recht komt.

» In 2022 ga ik het aanbod verbreden door meer onderwerpen op te pakken.
» In 2022 ga ik de kwaliteit verbeteren door alleen geschikt materiaal aan te bieden.

Doelgroep en product-/prijsstelling aanpassen

Afgelopen jaar richtte ik mijn werk en communicatie op de fans van sporters, en koos ik voor een prijs waarvan ik dacht dat het min of meer marktconform was. In praktijk blijkt echter dat het materiaal en bijbehorende prijs voor de gemiddelde fan te hoog is. Veel te hoog. Voor commerciële partijen echter, komt het aanbod juist wel in de richting. Maar dan moet ook de communicatie daarop aansluiten. Het is of het een, of het ander.

» In 2022 ga ik doelgroepen, producten, prijzen en communicatie op elkaar afstemmen.

De puntjes op de i zetten

Het is natuurlijk zonde om juridisch niet alles op orde te hebben, en zo kansen voor open doel te laten liggen; laaghangend fruit is er om geplukt te worden.

» In 2022 ga ik de juridische mogelijkheden optimaal benutten.

Ook is het jammer wanneer prijswinnaars van winacties hun prijzen niet claimen, en daardoor anderen hun kans mislopen. Dat zorgt voor onvrede.

» In 2022 ga ik spelregels introduceren – en mensen eraan houden.

Tot slot heb ik natuurlijk niets aan al het voorgaande als ik niet zichtbaar ben. Zoals Gert-Jan Bruinsma (G-Force Gym) mij ooit zei: ‘You have to show them your face’. Mensen moeten weten wie je bent, en wat je doet.

» In 2022 ga ik mijn podium vergroten, en er steviger op staan. En harder schreeuwen.

Op naar een inspirerend 2022

Spannend allemaal, en eigenlijk ook helemaal niks voor mij. Maar ik ga het toch doen. Eens kijken waar ik over een jaar precies sta. Wens me succes…

Dan wens ik jou een gezond en inspirerend 2022!

2 gedachten over “Een terugblik op 2021, en inspiratie voor 2022<br/><span style='font-size:18px;font-weight:300;color:#808080;'>Hoe ik komend jaar niet alleen ga doneren, maar ook nog zelf iets ga verdienen</span>”

  1. Toffe reactie, Maureen; dank je wel!

    Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor jou: kijk eens waar je vorig jaar stond – en waar je nu staat. Je bent voor jezelf begonnen, ingeschreven bij de KvK en zelfs al je eerste opdracht binnen! 👊😃

    Het is vallen en opstaan, niet altijd even makkelijk, en soms twee-stappen-vooruit-een-stap-achteruit.

    Maar hee: slow progress is still progress! 💪 Zet ‘m op dit jaar Maureen, trek die lijn door, en kijk dan eens waar je volgend jaar staat.

    Maak er een mooi, inspirerend jaar van: proost! 🍾🥂🍀

    Beantwoorden

Plaats een reactie